Sedam IT → Blog

Stvaranje novih ideja u 3 koraka

Kad je u pitanju stvaranje novih ideja ili projekata bilo unutar tvrtke ili za naše klijente, kreativnost je sigurno poželjna crta za imati. No može biti i problematična jer će ti dati toliko ideja da nećeš znati s kojom prije krenuti. Jedan od najjednostavnijih alata za pomoć onima s manjkom ili viškom kreativnosti je tzv. GAP analiza. Pomoću nje se može brzo predstaviti velika slika problema većem broju dionika (ili samom sebi) te započeti s nabacivanjem ideja te generiranjem potencijalnih rješenja.

Što je GAP analiza?

Riječ je o ispitivanju i procjeni trenutnog stanja (tvrtke, proizvoda, usluge, itd.) kako bi se identificirale razlike između njega i onoga gdje želiš biti (vizija). Može se razlomiti u 3 kratka pitanja:

1. Definicija problema: Gdje smo sada?

2. Definicija vizije: Gdje želimo biti?

3. GAP (jaz, raskorak): Kako do vizije?

Svako pitanje nas vodi popunjavanju jednog stupca u tablici te nam u konačnici daje jednostavan i logičan pregled nad trenutnom situacijom te potencijalnim idejama za nove projekte.

Niže je dan primjer za GAP analizu identificiranu kod klijenta. Redoslijed korištenja tablice:

1. Definiranje problema kod klijenta (ono na što se klijenti žale)

2. Definiranje idealne situacije za rješavanje problema (vizija, da su sredstva i mogućnosti neograničene)

3. Identificiranje koraka da bi se od trenutnog stanja došlo do željenog (vizija)

4. Odabir koraka koji bi bili dio novog projekta

 

Primjer kako se koristi tablica.

Ljudi su vizualna bića te je daleko lakše nekome prenijeti informaciju kada mu je možeš nacrtati. I loš crtež je bolji od 2-3 odlične rečenice. Idealno je da se ova analiza radi s više ljudi kojih se dotiče problematika te da se tablica popunjava ispred svih kako bi svi imali isti pregled. S druge strane, pisanje po velikoj ploči u sobi gdje se obavlja analiza potiče suradnju, čini raspravu konkretnijom i lakše pamtljivom.

Ovu analizu sam koristio više puta te mi je pomogla strukturirati misli i ideje u različitim područjima, a dobra stvar je da je primjenjiva u poslovnom i privatnom pogledu. Može se koristiti za razvoj i generiranje novih projekata kod klijenta, kod internih razvojnih projekata ili za izradu plana osobnog razvoja.

Evo još jednog primjera za osobni razvoj (umjesto kolega na poslu ili klijenata uvijek možete pitati svoje prijatelje i obitelj da vam pomognu u brainstormanju):

Za one koji žele znati više, tu su linkovi koji iz različitih perspektiva pokrivaju ovaj pristup:

https://www.clearpointstrategy.com/gap-analysis-template/

https://www.projectmanagement.com/wikis/233055/Gap-Analysis

https://yourstory.com/mystory/what-is-gap-analysis-in-project-management-how-to--3nj657klaf